Team فريق العمل

Angela Saadé أنجيلا سعاده

Angela Saade grew up in Lebanon, and studied in France and Spain, where she also worked for 10 years. She earned a Master of Engineering from the National Polytechnic Institute of Grenoble (INPG) and few years later a Master of Applied Anthropology from the Univeristy Lumière Lyon2. She worked for Hespul (Lyon, France) as photovoltaic (PV) project manager, as manager of the PV section, and as an expert in energy and urban planning. She designed, developed, and managed large scale PV plants, and European research-action collaborative projects. She also developed expertise in grid connection and was involved in national policy consultations with French administrations and the grid manager. For a period of four years, she worked in energy urban planning in collaboration with different European cities such as Copenhagen, Amsterdam, Vienna, and Hamburg. In parallel to her engineering work, Angela co-founded the French NGO Tabadol which aims to build a more equitable society reflecting its diversity and centering on social justice. She develops and conducts several projects for the NGO, including training for youth workers, teachers, and journalists on topics related to discrimination, stereotypes, power dynamics and migration. Angela moved back to Lebanon in 2016. She has been the technical advisor for the youth program of the Lebanese NGO Mouvement Social, mainly working with underpriviledged young people from different areas of Lebanon. In 2017, she co-founded the NGO Jibal working on environmental justice.

نشأت أنجيلا سعاد في لبنان ، ودرست في فرنسا وإسبانيا ، حيث عملت أيضًا لمدة 10 سنوات. حصلت على ماجستير في الهندسة من معهد البوليتكنيك الوطني في غرونوبل وبعد سنوات قليلة حصلت على درجة الماجستير في الأنثروبولوجيا التطبيقية من جامعة لوميير ليون 2. عملت لدى هسبول (ليون ، فرنسا) كمديرة مشروع الخلايا الكهروضوئية ، ومديرة قسم الخلايا الكهروضوئية ، وخبيرة في الطاقة والتخطيط المدني. قامت بتصميم وتطوير وإدارة مصانع الخلايا الكهروضوئية واسعة النطاق ، والمشاريع التعاونية الأوروبية البحثية والعملية. كما طورت خبرة في توصيل الشبكة وشاركت في مشاورات السياسة الوطنية مع الإدارات الفرنسية ومدير الشبكة. عملت لمدة أربع سنوات في التخطيط الحضري للطاقة بالتعاون مع مدن أوروبية مختلفة مثل كوبنهاجن وأمستردام وفيينا وهامبورغ. بالتوازي مع عملها الهندسي ، شاركت أنجيلا في تأسيس منظمة تبادل الفرنسية غير الحكومية التي تهدف إلى بناء مجتمع أكثر إنصافًا يعكس تنوعه ويركز على العدالة الاجتماعية. تقوم بتطوير وتنفيذ العديد من المشاريع للمنظمات غير الحكومية ، بما في ذلك تدريب العاملين الشباب والمعلمين والصحفيين على مواضيع تتعلق بالتمييز والقوالب النمطية وديناميكيات السلطة والهجرة. عادت أنجيلا إلى لبنان في عام 2016. كانت المستشار الفني لبرنامج الشباب التابع للحركة الاجتماعية غير الحكومية اللبنانية ، حيث تعمل بشكل أساسي مع الشباب المحرومين من مناطق مختلفة من لبنان. في عام 2017 ، شاركت في تأسيس منظمة جبال غير الحكومية التي تعمل في مجال العدالة البيئية

Ounsi El Daif أنسي الضعيف

Ounsi El Daif is a former academic who became an environmental civil society actor. He recently founded eedama, an environmental social enterprise based in Masdar City, UAE, that focuses on sustainable development education and training. He is originally a physicist who studied in France and Switzerland, earning his PhD in 2007 from the Ecole Polytechnique Fédérale de Lausanne (EPFL, Switzerland). Until 2015, he was a researcher in the field of solar photovoltaic energy in world-class scientific labs (EPFL, Lyon Nanotechnology Institute in France, IMEC in Belgium, QEERI in Qatar) as well as a university lecturer. He has lectured at Paris-Sorbonne University Abu Dhabi and the American University of Beirut in solar energy and physics. He develops the scientific and educational content of eedama’s project. He is also, via eedama, a renewable energies consultant, working in particular within the Zayed University research cluster, Designing Food Revolution for Social Change. He is a member of the Global Advisory Panel of the Science and Innovation Park of the United Arab Emirates University. He has authored and co-authored more than thirty publications in scientific peer-reviewed journals and ten articles in broad audience media – the list can be found here. He co-founded the Belgian non-profit L’Heliopole and has been doing broad audience communication about energy and the environment since 2009.

أونسي الضيف أكاديمي سابقة أصبح فاعل في المجتمع المدني البيئي. أسس مؤخرًا إدامة ، وهي مؤسسة اجتماعية بيئية مقرها في مدينة مصدر، الإمارات العربية المتحدة ، والتي تركز على التعليم والتدريب في مجال التنمية المستدامة. وهو فيزيائي في الأصل درس في فرنسا وسويسرا ، وحصل على درجة الدكتوراه في عام 2007 من مدرسة البوليتكنيك الفيدرالية في لوزان (سويسرا). حتى عام 2015 ، كان باحثًا في مجال الطاقة الشمسية الكهروضوئية في المختبرات العلمية ذات المستوى العالمي (مدرسة البوليتكنيك الفيدرالية في لوزان ، معهد ليون للنانوتكنولوجي في فرنسا ، ايمك في بلجيكا ، كويري في قطر) وكذلك محاضر جامعي. وقد حاضر في جامعة باريس السوربون أبوظبي والجامعة الأمريكية في بيروت في الطاقة الشمسية والفيزياء. يقوم بتطوير المحتوى العلمي والتعليمي لمشروع إدامة. وهو أيضًا ، عبر إدامة ، مستشارًا للطاقات المتجددة ، ويعمل بشكل خاص داخل مجموعة أبحاث جامعة زايد ، تصميم ثورة الغذاء من أجل التغيير الاجتماعي. وهو عضو في اللجنة الاستشارية العالمية لمجمع العلوم والابتكار بجامعة الإمارات العربية المتحدة. قام بتأليف وشارك في تأليف أكثر من ثلاثين منشورًا في مجلات علمية يراجعها الأقران وعشر مقالات في وسائل إعلام عامة – يمكن الاطلاع على القائمة هنا. شارك في تأسيس هيليوبول البلجيكية غير الربحية ، وكان يقوم بتواصل واسع النطاق مع الجمهور حول الطاقة والبيئة منذ عام 2009.

Corinne Jabbour كورين جبور

Majored in Biology in 2004, her work experience for the first 10 years was mostly in the field of training and teaching, in both Lebanon and Qatar.
She started to focus her time and energy on work in the field of environmental sustainability after taking part in Ocean for Life 2013, an ocean science and cultural exchange program in the United States with NOAA of the US government.
Since becoming a certified Permaculture Designer after taking her PDC with Geoff Lawton on Greening the Desert Project, she is working as a freelance permaculture design consultant and is part of an international permaculture design team “The Kaki Crew”, which includes 13 Permaculture designers and teachers from 11 countries, who collaborate and who share her conviction that regenerative design is essential for healing our environment, our bodies and our communities.
Since joining Jibal in February 2019, Corinne has worked on project coordination, innovative content development, as well as delivering training sessions and workshops for both children and adults, on Environmental Awareness, Environmental Justice, Regenerative Agriculture Practices, and Pedagogy… She also collaborates on a regular basis with Eedama, on designing sustainable projects and development workshop content, and conducting agroecology training sessions.

تخصصت في علم الأحياء عام 2004 ، وكانت خبرتها في العمل خلال السنوات العشر الأولى في مجال التدريب الإيكولوجيا الزراعية والتدريس في كل من لبنان وقطر. بدأت في تركيز وقتها وطاقتها على العمل في مجال البيئية بعد مشاركتها في المحيط من أجل الحياة ، برنامج علوم المحيط والتبادل الثقافي في الولايات المتحدة مع الإدارة الوطنية لدراسة المحيطات والغلاف الجوي في حكومة الولايات المتحدة. تعمل حاليا على تصاميم لمشاريع زراعة مستدامة منذ أصبحت مصممة معتمدة للزراعة المستدامة بعد دراستها مع جيف لاوتون في مشروع تخضير الصحراء، وهي عضو في مجموعة كاكي للزراعة المستدامة التي تتكون من 13 مصمم ومدرس زراعة مستدامة من 11 بلد وتؤمن هذه المجموعة أن التصميم التجددي للزراعة يساهم بشفاء بيئتنا وأجسادنا ومجتمعاتنا
منذ انضمامها الى جبال في شباط 2019, تعمل كورين على تنسيق المشاريع ,تطوير محتوى، وكذلك عقد جلسات تدريبية وورش عمل للصغار والكبار، حول الوعي البيئي ، العدالة البيئية, الممارسات الزراعية التجددية ، والتربية وتتعاون أيضًا بشكل منتظم مع إيدامة، على تصميم مشاريع مستدامة، تطوير محتوى ورش, وعقد جلسات تدريبية على الإيكولوجيا الزراعية

 

Zeina Fahed زينة فهد

Zeina’s educational background is in Environmental Health. Apart from that, she has a passion for education, both learning and passing on knowledge in their various forms. At the beginning of her career she worked as a public health coordinator in a municipal solid waste treatment plant in the south of Lebanon. Later on, she joined the UN to work on support projects for vulnerable populations including refugees, migrant workers, and the Lebanese host community. She was mainly in charge of research projects, Monitoring and Evaluation (M&E) and project coordination/management. However, after spending few years at the UN, she realized that she could have a bigger impact in the community and contribute to its wellbeing in other ways; an interest and passion that got boosted as she started her yoga journey in 2017, where she became a student and believer of the yogic philosophy. Therefore, she decided to have her profession in a domain that caters for environmental priorities and sustainability where Jibal was exactly what was looking for. Zeina joined Jibal in March 2021 to work on M&E, coordination, research, and documentation of the food sovereignty and education projects.

تخصص زينة الجامعي هو في الصحة البيئية. بصرف النظر عن ذلك، لديها شغف بحقل التعليم، سواء التعلم أونقل المعرفة بأشكالها المختلفة. في بداية حياتها المهنية، عملت كمنسقة للصحة العامة في معمل لمعالجة النفايات الصلبة في في جنوب لبنان. ومن ثم، انضمت إلى الأمم المتحدة للعمل على مشاريع الدعم الفئات المهمشة أو الأكثر ضعفاَ والتي تشمل اللاجئين، العمال الأجانب والمجتمع اللبناني المضيف. عملت بشكل أساسي في البحوث، المراقبة والتقييم للمشاريع، وتنسيق / إدارة المشاريع. ولكن، بعد أن أمضت بضع سنوات في هذا المجال، أدركت أنه يمكن أن يكون لها تأثير أكبر في المجتمع والمساهمة في رفاهيته بطرق أخرى؛ وقد زاد هذا الاهتمام والشغف عندما دخلت الى عالم اليوغا في عام 2017 ، حيث أصبحت طالبة ومؤمنة بهذه الفلسفة. لذلك، قررت أن تكون مهنتها في مجال يعمل على الاولويات البيئية والاستدامة حيث كانت جمعية جبال هي ما تبحث عنه تماماَ. انضمت زينة إلى جبال في مارس 2021 للعمل على المراقبة والتقييم والتنسيق والبحث والتوثيق لمشاريع السيادة الغذائية والتعليم.

Hanna Mikhael حنّا ميخايل

Born and raised in Lebanon, Hanna earned his diploma in Agricultural Engineering in May 2017 from the Holy Spirit University of Kaslik (USEK) and his Masters in Plant Protection from the American University of Beirut (AUB) in January 2021. Hanna has conducted two studies targeting the Mediterranean fruit fly (Ceratitis capitata) on apples, in north of Lebanon; starting with the monitoring of the pest to determine it life cycle and introducing new sustainable, ecological and environmental practices to manage this pest. In parallel, Hanna was working in different NGOs, agricultural private companies, as well as UN-agencies and was always focusing during his field visits, trainings, and consultancies on the importance of sustainable agriculture practices as opposed to conventional practices. In January 2020, Hanna and his friends created a Facebook group known as “Izraa”. Izraa is a nonprofit, virtual community that provides free online services including consultancy and marketing for farmers, and empowers people to plant at home, wherever they are. This has further endorsed Hanna’s value in the sector, whereby several local leading media companies have reached out to him for interviews on the best agricultural practices, environmental issues, and community empowerment.
In February 2021, Hanna joined Jibal.

ولد حنا ونشأ في لبنان ، حصل على دبلوم الهندسة الزراعية في مايو 2017 من جامعة الروح القدس الكسليك (USEK) وماجستير في حماية النبات من الجامعة الأمريكية في بيروت (AUB) في يناير 2021. أجرى حنا دراساتين عن  ذبابة فاكهة البحر الأبيض المتوسط (Ceratitis capitata) على التفاح في شمال لبنان ؛ من خلال البدء برصد الآفة لتحديد دورة حياتها وإدخال ممارسات جديدة مستدامة وبيئية وبيئية لإدارة هذه الآفة. بالتوازي مع ذلك ، كان حنا يعمل في منظمات غير حكومية مختلفة وشركات زراعية خاصة ووكالات تابعة للأمم المتحدة وكان يركز دائمًا في زياراته الميدانية ودوراته التدريبية والاستشارات على أهمية ممارسات الزراعة المستدامة مقارنة بالممارسات التقليدية. في كانون الثاني (يناير) 2020 ، أنشأ حنا وأصدقاؤه مجموعة على فيسبوك عُرفت باسم “إزرع”. إزرع  هو مجتمع افتراضي غير ربحي يقدم استشارات مجانية عبر الإنترنت للخدمة ، ويسوق للمزارعين ويمكّن الناس من الزراعة في المنزل ، أينما كانوا. وقد أدى ذلك إلى دعم القيمة المضافة لـ حنّا في هذا القطاع ، حيث تواصلت العديد من الشركات الإعلامية المحلية الرائدة معه لإجراء مقابلات حول أفضل الممارسات الزراعية والقضايا البيئية وتمكين المجتمع. في فبراير 2021 ، انضم حنا إلى جبال.

Jad Awada جاد عواضة

Jad, born and raised in Lebanon, completed his BS in economics with distinction in 2016. He later worked as an external financial auditor at Deloitte & Touche for 3 years, where he was exposed to many different industries and work environments.
In 2020, following the Beirut Blast, he decided to start a new journey, rooted in self-actualization and community. He joined Blue Ocean Creations, a multi-disciplinary company of tourism experts, and Jibal, an NGO working towards environmental and social justice.
Jad considers sustainability as a more holistic approach to the human experience. He is mostly interested in its reflections on the economy, human behavior and business development. Jad is also a very passionate drummer and cook!

ولد جاد ونشأ في لبنان ، وحصل على درجة البكالوريوس في الاقتصاد بامتياز في عام 2016. عمل لاحقًا كمدقق مالي خارجي في ديلويد و توتش لمدة 3 سنوات ، حيث تعرّف على العديد من القطاعات وبيئات العمل المختلفة. في عام 2020 ، بعد انفجار بيروت ، قرر أن يبدأ رحلة جديدة ، متجذرة في تحقيق الذات والمجتمع. انضم إلى بلو أوشن كرييشنز ، وهي شركة متعددة التخصصات لخبراء السياحة ، وجبال ، وهي منظمة غير حكومية تعمل من أجل العدالة البيئية والاجتماعية
يعتبر جاد الاستدامة نهجًا أكثر شمولية للتجربة الإنسانية. يهتم في الغالب بتأملاته في الاقتصاد والسلوك البشري وتطوير الأعمال. جاد هو أيضًا عازف طبال وطباخ شغوف جدًا

Jessica Daoud جيسيكا داوود

Jessica Daoud received her master’s degree in agriculture engineering from the Lebanese University. She has been working as a trainer in several projects on sustainable agriculture and beekeeping supported by UNDP in collaboration with Amel Association and Seed in a box. She has been passionate about beekeeping ever since her childhood, she owns more than 150 beehives. Additionally, she is a beekeeper coordinator at Atelier Du Miel. Recently she joined Jibal as a farm organic supervisor at Ghossoun and conducted workshops for kids about environmental justice, sustainable agriculture and beekeeping. She is also part of the agroecology training organized by Eedama in collaboration with Ghossoun and Jibal.

حصلت جيسيكا داود على درجة الماجستير في الهندسة الزراعية من الجامعة اللبنانية. عملت كمدربة في العديد من المشاريع حول الزراعة المستدامة وتربية النحل بدعم من برنامج الأمم المتحدة الإنمائي بالتعاون مع جمعية عامل و سييد إن أ بوكس. كانت شغوفة بتربية النحل منذ طفولتها ، وهي تمتلك الآن أكثر من 150 خلية نحل. بالإضافة إلى ذلك فهي منسقة تربية النحل في أتوليه دو ميال. انضمت مؤخرًا إلى جمعية جبال كمشرفة عضوية لمزرعة غصون وأجرت ورش عمل للأطفال حول العدالة البيئية والزراعة المستدامة وتربية النحل. وهي أيضًا أحد المدربين في دورة الإيكولوجيا الزراعية الذي تنظمها “إيدامة” بالتعاون مع غصون وجبال

Karim Hakim كريم حكيم

Karim Hakim has had a dual career: History professor in high schools (He was curriculum coordinator until summer 2021 in Sait Coeur Ain Najm French School), and permaculture expert (he has designed a permaculture garden for Dar Linda in Deir el Qamar, and, as an active member of SOILS permaculture association Lebanon, has given multiple training session in Lebanon as well as in Algeria and Jordan). He acts now as a permaculture and agroecology expert for Jibal NGO, and is in particular advising the newly born Ghossoun project.

عمل كريم حكيم في مهنتين عبر السنين الماضية: عمل كأستاذ تاريخ في المدارس الثانوية حيث كان منسقًا للمناهج الدراسية حتى صيف 2021 في مدرسة القلب الاقدس الفرنسية في عين نجم، وخبير الزراعة البيئية المستدامة حيث صمم حديقة الزراعة المستدامة لدار ليندا في دير القمر ، كما أنه عضو ناشط في جمعية تراب للزراعة في المستدامة لبنان ، قدم دورات تدريبية متعددة في لبنان وكذلك في الجزائر والأردن. يعمل الآن كخبير في الزراعة البيئية المستدامة والإيكولوجيا في منظمة جبال غير الحكومية ، وهو على وجه الخصوص مستشار لمشروع غصون للزراعة المستدامة في زغرتا، المدعوم من قبل جبال والمولود حديثًا.

Yara Ward يارا ورد

Yara Ward has a dual bachelor in Management and Sociology that she completed between London, Brisbane, and Beirut. After her studies, she discovered her curiosity for environmental justice through her work at the Nature Conservation Center at the American University of Beirut, where she focused on preserving the natural cultural heritage through an ecotourism project. During the pandemic, Yara isolated herself in the mountains where she developed a strong passion for sustainable agriculture. Since then, she’s been curating a permaculture garden in Kfardebian and co-initiated a creative permaculture collective called ‘Da’ira’ in the winter of 2021, to create a space of exchange of knowledge regarding the environment, the community, and the self. In the summer of 2022, the collective integrated a decentralized seed preservation network in collaboration with Buzuruna Juzuruna, in a quest toward seed sovereignty in Lebanon.  

The more she got into agriculture, the more she realized how many social and environmental issues came from it, and hence bridging her humanities background with the intricate world of agriculture became obvious. This is what led her to Jibal in February 2022, where she’s been working on a few projects such as promoting agroecological practices in the Berdaouni area in Zahle to preserve the underground water, co-building a territorial food strategy towards food sovereignty in Zgharta, and researching ways to upscale agroecology nationally. 

يارا وارد حاصلة على شهادة البكالوريوس المزدوجة في الإدارة وعلم الاجتماع والتي أكملتها بين لندن وبريسبان وبيروت. بعد دراستها ، اكتشفت فضولها للعدالة البيئية من خلال عملها في مركز الحفاظ على الطبيعة في الجامعة الأمريكية في بيروت ، حيث ركزت على الحفاظ على التراث الثقافي الطبيعي من خلال مشروع السياحة البيئية. خلال الوباء ، عزلت يارا نفسها في الجبال حيث طوّرت شغفًا قويًا بالزراعة المستدامة. منذ ذلك الحين ، كانت ترعى حديقة الزراعة المستدامة في كفردبيان وشاركت في إنشاء مجموعة إبداعية للزراعة المستدامة تسمى “الدعيرة” في شتاء عام 2021 ، لخلق مساحة لتبادل المعرفة فيما يتعلق بالبيئة والمجتمع والذات. في صيف عام 2022 ، قامت المجموعة بدمج شبكة لامركزية لحفظ البذور بالتعاون مع بوزرونة جزرونة ، في سعيها نحو سيادة البذور في لبنان.

كلما انخرطت في الزراعة ، كلما أدركت عدد القضايا الاجتماعية والبيئية الناتجة عنها ، ومن ثم أصبح ربط خلفيتها الإنسانية مع عالم الزراعة المعقد أمرًا واضحًا. وهذا ما قادها إلى جبال في فبراير 2022 ، حيث كانت تعمل في عدد قليل من المشاريع مثل تعزيز الممارسات الزراعية البيئية في منطقة البردوني في زحلة للحفاظ على المياه الجوفية ، والمشاركة في بناء استراتيجية غذائية إقليمية نحو السيادة الغذائية في زغرتا ، و البحث عن طرق للارتقاء بالإيكولوجيا الزراعية على المستوى الوطني.

Hrag Ashkarian هراك أشكاريان

Born and raised in Lebanon, he spent most of his childhood living in the village before finding himself at Jibal in March 2022. He studied Business Management and jumped into the hospitality management domain for ten years. After the Beirut blast in 2020, he shifted from the F&B to the humanitarian side. It started with BaseCamp; in collaboration on a humanitarian mission with Jibal and Helvetas, where he was the Logistics and Accounting Manager. After the completion of the project in 2022, he continued his journey directly with Jibal.

He now is the Access to Market Coordinator, in which he facilitates the farmers to sell their produce at a fair price and emphasizes direct sales. Changing career paths for him was out of necessity but ended up feeling the fulfillment of helping the community. And you can find him every Tuesday at the Farmers Market in Nation Station, Geitawi, where all the farmers from the villages gathered and market their harvests at a lower price for the community.

ولد وترعرع في لبنان ، وقضى معظم طفولته في القرية قبل أن يجد نفسه في جبال في مارس 2022. درس إدارة الأعمال وانتقل إلى مجال إدارة الضيافة لمدة عشر سنوات. بعد انفجار بيروت عام 2020 ، انتقل من قسم المأكولات والمشروبات إلى الجانب الإنساني. بدأت مع BaseCamp ؛ بالتعاون في مهمة إنسانية مع Jibal و Helvetas ، حيث شغل منصب مدير الخدمات اللوجستية والمحاسبة. بعد الانتهاء من المشروع في عام 2022 ، تابع رحلته مباشرة مع جبال. وهو الآن منسق الوصول إلى السوق ، والذي يسهل على المزارعين بيع منتجاتهم بسعر عادل ويؤكد على المبيعات المباشرة. كان تغيير المسارات المهنية بالنسبة له بدافع الضرورة ولكن انتهى به الأمر إلى الشعور بالرضا عن مساعدة المجتمع. ويمكنك أن تجده كل ثلاثاء وخميس في سوق المزارعين في نيشن ستيشن ، مار مخايل ، حيث يتجمع جميع المزارعين من القرى ويسوقون محاصيلهم بسعر أقل للمجتمع.